Spørgsmål til forskere og fageksperter F25
Der kan være mange typer af viden, der er relevant for vores arbejde, og I er mange forskellige eksperter derude. Derfor skal du først vælge om du vil svare på spørgsmål, der knytter sig snævert til fagplanen (fx at du har forslag til indholdsområder, didaktiske principper, osv.) eller om du har viden og erfaringer, der kan informere vores arbejde på andre måder. Er du i tvivl, så vælg skema B – se også spørgsmålene herunder.
A: Spørgmål med tæt tilknytning til fagplanen for teknologifortåelse
- Fra dit perspektiv, hvad er de 2-3 vigtigste indholdsområder, der bør prioriteres i en kommende fagplan for teknologiforståelse?
- Fra dit perspektiv, hvad er de 2-3 vigtigste didaktiske eller pædagogiske principper eller begreber i teknologiforståelse, der bør medtænkes i en kommende fagplan?
- Kan du beskrive eller henvise til et undervisningsforløb (eller lign. praksisrettede eksempler), der fra dit perspektiv udgør et godt eksempel på de udvalgte indholdsområder?
- Forestil dig, at den nye fagplan for teknologiforståelse om 5 år bliver vurderet som ineffektiv eller irrelevant for lærere og elever. Hvad i fagplanens formulering eller indhold kunne have forårsaget dette?
- Er der noget, du mener, vi ikke har spurgt om, men som bør overvejes i fagplanen for teknologiforståelse?
B: Spørgsmål til andre typer af vidensbidrag
- Hvad er den vigtigste viden eller erfaring fra dit ekspertområde, som er relevant for teknologiforståelse som fag og faglighed i folkeskolen?
- Hvilke implikationer har denne viden for den kommende fagplan i teknologiforståelse?
- Kan du beskrive eller henvise til en ressource, der udfolder og begrunder den nævnte viden og erfaring?